Elizo-dziękuję ślicznie
Fundacja podała na swojej stronie informację ,wklejam
Drodzy Rodzice i Opiekunowie naszych Podopiecznych,
Informujemy, że księgowanie 1% podatku dochodowego za rok 2013 zostało zakończone.
Ewentualne reklamacje prosimy składać w Centrum Charytatywnym ?Koniczynka?. Przed zgłoszeniem uwag prosimy jednak o dokładne sprawdzenie stanu subkonta Podopiecznego i zweryfikowanie, czy brakująca wpłata z tytułu 1 % podatku nie została jednak zaksięgowana.
Bardzo prosimy również o zapoznanie się z zasadami przekazywania 1% podatku na rzecz OPP oraz zasadami składania reklamacji w przypadku braku wpłaty z tytułu 1% podatku.
Zasady przekazywania 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego określają przepisy ustaw podatkowych:
1) art. 27 i 27a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. z 201r Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.)
2) art. 45c ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2012r. poz. 361, z późn. zm.)
3) art. 21b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ( Dz. U. Nr 144, poz 930 z późn. zm.)
4) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 kwietnia 2011 r. w sprawie trybów, terminów oraz formatu wymiany danych miedzy ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego, Ministrem Sprawiedliwości, ministrem właściwym do spraw finansów publicznych i organami podatkowymi w związku z prowadzonym przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego wykazem organizacji mających status organizacji pożytku publicznego ( Dz. U. Nr 86, poz.474)
Zgodnie z przepisami ww. ustaw podatkowych, naczelnik urzędu skarbowego właściwy miejscowo dla złożenia zeznania podatkowego, na wniosek podatnika, przekazuje na rzecz jednej organizacji pożytku publicznego działającej na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zwaną dalej ?organizacją pożytku publicznego?, kwotę w wysokości nieprzekraczającej 1% podatku należnego wynikającego:
1) z zeznania podatkowego złożonego w terminie określonym dla jego złożenia, albo
2) z korekty zeznania, o którym mowa w pkt.1, jeżeli została dokonana w ciągu miesiąca od upływu terminu dla złożenia zeznania podatkowego- po jej zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół.
Warunkiem przekazania jest zapłata w pełnej wysokości podatku należnego stanowiącego podstawę obliczenia kwoty, która ma być przekazana na rzecz OPP, nie później niż w terminie dwóch miesięcy od upływu terminu dla złożenia zeznania podatkowego.
Z kolei za wniosek uważa się wskazanie przez podatnika w terminowo złożonym zeznaniu podatkowym albo korekcie zeznania złożonej w ciągu miesiąca od upływu złożenia zeznania podatkowego, jednej organizacji pożytku publicznego poprzez podanie jej numeru wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) oraz kwoty do przekazania na rzecz tej organizacji, w wysokości nie przekraczającej 1% podatku należnego.
Przekazanie pieniędzy przez naczelnika urzędu skarbowego odbywa się od maja roku następującego po roku podatkowym, za który składane jest zeznanie podatkowe na rachunek bankowy OPP. Naczelnik urzędu skarbowego, właściwy według siedziby OPP, we wrześniu roku następującego po roku podatkowym przekazuje organizacji pożytku publicznego zbiorczą informację zawierającą: dane identyfikacyjne podatników, którzy złożyli wniosek o przekazanie 1% podatku na rzecz tej organizacji (1), wysokości kwoty przekazanej tej organizacji(2) oraz informację o tzw. celu szczegółowym (3), jeżeli podatnik w złożonym zeznaniu podatkowym lub w korekcie zeznania wyraził zgodę na przekazanie OPP danych wymienionych w pkt 1 i 2, lub wskazał cel szczegółowy, o którym mowa w pkt 3.
Jeśli na subkontach nadal brakuje wpłat z 1% podatku, najczęściej jest to wynik:
- błędnego wypełnienia Pit-u (podatnik nie wskazał ?Celu szczegółowego? lub wpisał dane podopiecznego w niewłaściwej rubryce zeznania podatkowego,);
- wpisanie przez podatnika błędnych danych podopiecznego ( podatnik w zeznaniu podatkowym wpisał błędne lub niekompletne nazwisko, imię, dopisek lub numer podopiecznego).
- niezapłacenia w pełniej wysokości podatku stanowiącego podstawę obliczenia kwoty 1 % podatku, który miał być przekazany na rzecz na rzecz OPP, nie później niż w terminie dwóch miesięcy od daty złożenia zeznania podatkowego;
- złożenia przez podatnika zeznania podatkowego po terminie;
- błędnego przekazania przez Urząd Skarbowy do OPP danych dotyczących ?Celu szczegółowego?( podatnik prawidłowo wypełnił zeznanie podatkowe jednak urząd skarbowy na zbiorczej informacji przekazanej do OPP nie uwzględnił danych wskazanych w zeznaniu przez podatnika)
- możliwe jest również nie przekazanie przez Urząd Skarbowy do OPP środków z tytułu 1% podatku, lub przekazanie należnych środków po terminie pobierania danych przez Ministerstwo Finansów.
W wymienionych powyżej sytuacjach 1 % podatku został anulowany, nie przekazany lub przekazany Fundacji bez wskazania ?Celu szczegółowego? (czyli imienia i nazwiska podopiecznego), pomimo wypełnienia przez podatnika rubryki zeznania podatkowego dotyczącej ?Wniosku o przekazanie 1% podatku należnego na rzecz OPP?.
Przed zgłoszeniem reklamacji, prosimy Państwa o dokładne sprawdzenie wpłat i wykluczenie sytuacji wskazanych powyżej.
Zasady składania reklamacji z tytułu braku wpłat z 1% podatku dochodowego
Reklamacje powinny być:
a) składane w formie pisemnej.
b) można je przesyłać listownie na adres korespondencyjny Fundacji lub na adres email: b.janiszewska@dzieciom.pl, fundacja@dzieciom.pl.
c) składane przez:
podopiecznego fundacji lub jego opiekuna prawnego,
podatnika, który przekazał na rzecz Fundacji 1% podatku.
Wszelkie reklamacje są uwzględniane tylko po przedstawieniu następujących danych:
a) nazwisko i imię oraz adres podatnika,
b) identyfikator podatkowy (PESEL(1) lub NIP(2) ),
c) przekazana kwota 1% podatku (dokładna kwota),
d) nazwa urzędu skarbowego, w którym zostało złożone zeznane podatkowe,
e) kserokopia PIT-u podatnika (tylko w przypadku udostępnienia zeznania podatkowego przez podatnika).
Jeśli podatnik wyraził zgodę na udostępnienie OPP swoich danych, o których mowa w art. 21b ust. 5 Ustawy, sprawdzenie brakującej wpłaty z pewnością to ułatwi. Trudności w odszukaniu brakujących danych mogą pojawić się, jeśli podatnik nie zaznaczył krzyżykiem, iż wyraża zgodę na udostępnienie swoich danych osobowych, gdyż informacje przekazane od urzędu skarbowego zawierają tylko następujące dane: nazwa urzędu skarbowego, imię i nazwisko podatnika, który wyraził zgodę na przetwarzanie swoich danych, ?Cel szczegółowy? oraz odliczona kwota 1% podatku.
W związku z wieloma możliwymi powodami braku środków z tytułu 1% podatku, prosimy Państwa o dokładne sprawdzenie, czy wskazane powyżej sytuacje nie miały miejsca oraz podjęcie prób samodzielnego wyjaśnienia braku wpłat na subkoncie podopiecznego.
W celu wyjaśnienia wpłat z 1% podatku, podatnik powinien:
1. skierować prośbę do urzędu skarbowego o wydanie zaświadczenia, że 1% podatku za rok 2013 w wysokości..... (kwota) od podatnika.......(imię i nazwisko), został przekazany na rzecz Fundacja Dzieciom ?Zdążyć z Pomocą? o numerze KRS 0000037904 w dniu........, bez wskazania ?Celu szczegółowego?;
2. napisać krótkie oświadczenie, że chciał przekazać 1% podatku na rzecz....(numer subkonta, nazwisko i imię podopiecznego);
3. przesłać obydwa dokumenty na adres Fundacji.
Wszelkie reklamacje można przesyłać listownie na adres korespondencyjny Fundacji lub adres email:
b.janiszewska@dzieciom.pl
Identyfikatorem podatkowym jest:
(1) Numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;
(2) NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, którzy prowadzą działalność gospodarczą lub są zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług lub są płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne za ubezpieczonego pracownika.