AgataPW
Czegoś mi brakowało na tym safari.
Czegoś, co w czasie innych wyjazdów, było stałym punktem programu.
Czegoś, a właściwie kogoś.
Jeszcze wtedy nie zdawałem sobie sprawy, kogo.
Drugiego wieczoru, podczas kolacji, w lodżii w Serengeti, patrzymy są ...
Grupa japońskich turystów.
Przedział jakieś +70. Wykończeni, ale szczęśliwi. Ledwie człapiąc, wszystkim kłaniali się naokoło z ledwie widocznym uśmiechem na ustach.
Wcześnie rano opuszczamy Serengeti.
Plan na dzień dzisiejszy to wizyta w wiosce masajskiej i zwiedzanie PN Ngorongoro.
Krajobraz zmienia się na bardziej urozmaicony. Na horyzoncie pojawiają się wzniesienia.
Dojeżdżamy do wioski. Okolica przyjemna.
Przed nami grupa z Niemiec kończy zwiedzanie wioski.
Masajowie ? autochtoni afrykańskiej półkoczowniczej grupy etnicznej. Zamieszkują Kenię oraz północną Tanzanię. Dzięki swoim charakterystycznym zwyczajom oraz zamieszkaniu w dostępnym terenie są jedną z najlepiej rozpoznawalnych afrykańskich grup etnicznych.
Masajowie porozumiewają się w języku Maa. Uczą się także języków urzędowych Kenii i Tanzanii: suahili i angielskiego.
Całkowita populacja tej grupy etnicznej jest szacowana na ok. 1 mln.
Społeczeństwo Masajów jest silnie patriarchalne. Większość ważnych dla grupy decyzji jest podejmowana przez starszych mężczyzn.
Masaja czy Masajkę łatwo poznać po charakterystycznych kolorowych strojach oraz dużej ilości ozdób.
Mężczyźni noszą czerwone lub purpurowe tuniki w kratę lub rzadziej w pasy. Jako że jest to plemię wojownicze, nie może zabraknąć czego, czym można wojować. Masajski nóż czy też miecz ma długość około 50 cm i noszony jest w skórzanej pochwie przyczepionej do pasa.
Kobiety noszą się równie kolorowo, choć te upodobały sobie kolor niebieski. Zarówno u kobiet, jak i mężczyzn zobaczymy ogromną liczbę ozdób, naszyjniki, bransoletki, kolczyki? ci z terenów Tanzanii noszą biżuterię w kolorze białym, symbolizującym krowie mleko, natomiast ci z Kenii w kolorze czerwonym symbolizującym bydlęcą krew.
Masajowie żyją głównie z uprawy ziemi oraz hodowli bydła, prowadzą półkoczowniczy tryb życia. Podział ról i obowiązków jest na pierwszy rzut oka dość standardowy. Mężczyźni zajmują się stadami, zaś kobiety dbają o gospodarstwo, gotują, opiekują się dziećmi czy też wytwarzają biżuterię z koralików. Jednak to nie wszystko. One także budują domy! Nie są to jakieś mocne i trwałe konstrukcje, ale i takich nie potrzebują. Często się przemieszczają w poszukiwaniu lepszych pastwisk dla swych krów, więc mieszkają w domach, które szybko można postawić.
Najpierw z wioski wychodzą kobiety, tańcząc rytmicznie i podśpiewując.
Kanonem urody masajskiej kobiety jest ogolona głowa i mnóstwo ozdób.
Kobiety powoli usuwają się w cień akacji w oczekiwaniu na występ mężczyzn.
Wojownicy masajscy demonstrują nam taniec adumu.
To właśnie podczas tego tańca pokazują siłę, wytrzymałość i zwinność. Stawką tego rytualnego tańca są kobiety.
Zadaniem każdego wojownika jest jak najwyżej podskoczyć, nie okazując przy tym absolutnie żadnego wysiłku ani zmęczenia. Skok musi być wykonany w miejscu bez uginania kolan, machania rękami i bez rozbiegu. Wojownicy kolejno wychodzą przed szereg i demonstrują niesamowitą zwinność ciała. Całości towarzyszą energiczne i rytmiczne przyśpiewki.
Do zabawy zawsze wciągani są turyści.
Nasz reprezentant radził sobie co najmniej dobrze.
Masajscy wojownicy.
To oni chronią wioskę i zwierzęta - największy skarb Masajów.
Po ciekawym i emocjonującym przedstawieniu pora zwiedzić wioskę od środka.
Moją uwagę jednak przykuwa dwóch chłopców i dziewczynka bawiących się poza obrębem wioski.
Masajowie jako lud koczowniczy, a później półkoczowniczy, budując domy, polegają na lokalnych, łatwo dostępnych materiałach i miejscowej technologii. Tradycyjny masajski dom jest skonstruowany dla ludzi, którzy ciągle się przemieszczają, więc jego trwałość jest bardzo mała. Chaty mają kształt owalu lub koła i są budowane przez kobiety. Szkielet domu jest budowany z drewnianych tyczek, wbitych bezpośrednio w ziemię i przeplecionych mniejszymi gałązkami. Taka konstrukcja jest następnie oblepiana mieszanką błota, trawy, krowiego łajna i popiołu. Chata zwana manyattą jest mała (3 × 5 m), a jej wysokość wynosi 1,5 m. Na tej niewielkiej przestrzeni rodzina gotuje, je, śpi, prowadzi życie towarzyskie i przechowuje żywność oraz wszystko, co posiada.
Mieliśmy okazję zajrzeć do jednej z chat. Mały otwór okienny zapewnia wystarczającą ilość światła. Po środku znajduje się miejsce na małe palenisko, a nad nim otwór w dachu odprowadzający dym. Trzeba przyznać, że żadnych nieprzyjemnych zapachów nie udało się poczuć.
Wioski są otoczone płotem, który jest budowany przez mężczyzn, zazwyczaj z ciernistej akacji. W nocy bydło domowe, kozy i owce są zamykane w ogrodzeniu w centrum wioski, z dala od dzikich zwierząt.
Taki stragan ciągnął się przez pół wioski.
Każdy z naszych kupił jakąś pamiątkę.
Szkoła.
W podwojach świątyni wiedzy wita nas sympatyczny smark ...
...jak się okazało synek nauczyciela.
W szkole odbywała się właśnie lekcja, lekcja angielskiego.
Dzieciaki ochoczo popisywały się znajomością liczebników.
Klasa wewnątrz wyglądała bardzo solidnie.
Dzieci to największy skarb każdej nacji.
Dzieci masajskie wywarły na mnie bardzo korzystne wrażenie.
Kiedy się do nich podchodzi zawsze się uśmiechają, lubią się fotografować, są pełne energii i entuzjazmu.
No i ta duma, duma przyszłych wojowników.
Dziewczynki.
Kończymy wizytę w wiosce masajskiej.
Wojownicy demonstrują jeszcze umiejętność rozpalania ognia.
Ku ich rozpaczy, kilka prób spełzło na niczym. Swą porażkę tłumaczyli zawilgoceniem wszystkich używanych akcesoriów. Faktycznie, w nocy padało.
Nad całością czuwał syn wodza (spogląda z góry na poczynania wojowników), który też oprowadzał nas po wiosce i udzielał ciekawych informacji.
Co czeka Masajów, symbol i ikonę rdzennej Afryki, w przyszłości?
Jak poradzą sobie z naporem cywilizacji, inwazją turystów?
Co myśli ta Masajka? Jak daleko spogląda w przyszłość?
Na te pytania nie znajdziemy odpowiedzi.
Jeszcze na koniec, najpiękniejsza w wiosce. Absolutna Miss z mamusią.
Zaraz po opuszczeniu wioski trafiamy na żyrafę skubiącą listki akacji. W takich sytuacjach zawsze zatrzymujemy się, choćby na chwilę.
Po drodze do Ngorongoro trafiamy na inną wioskę masajską.
Po godzinie jazdy docieramy na miejsce.
Widok jest absolutnie fantastyczny. Kaldera wygasłego wulkanu. Tysiące zwierząt i ptaków.
Niecałe 300 km?, które można objąć jednym spojrzeniem...
Ale o tym już w następnym odcinku.
cdn