W takim razie kilka zasad dotyczących budowy suchego murka:
Jeśli wysokość murka będzie przekraczała 50 cm, powinien on stać na "fundamencie" z warstwy 15 - 20 cm żwiru lub tłucznia, zmieszanego z suchą zaprawą (cement + piasek w stosunku 1 : 3, bez wody). Bezpośrednio na tym układamy pierwszą warstwę, najlepiej z największych kamieni, wtedy cała konstrukcja będzie stabilna
Szerokość murka u podstawy powinna wynosić 1/3 jego docelowej wysokości.
Nachylenie murka w stronę skarpy powinno wynosić ok 10 - 15 %.
Kamieni kotwiących (tych wąskich i długich) powinno być ok 1/3 całkowitej ilości. Powinno się je układać tak aby ok 2/3 długości, było wmontowane w murek, a 1/3 w skarpę, co ok 70 do 100 cm, na 2/3 wysokości murka licząc od podstawy.
Czym wyższy murek tym konstrukcja musi być solidniejsza i dokładniejsza. Dobrze jest jeśli jedna z płaszczyzn kamienia z którego układamy murek jest płaska, ideałem są dwie płaskie płaszczyzny.
Jeżeli skarpa jest nie przepuszczalna, to pomiędzy skarpą a murkiem powinniśmy, na całej jego wysokości, zrobić drenaż o szerokości ok 25 - 30 cm z tłucznia, gruzu lub żwiru. Który na samej górze przykrywamy 25 cm warstwą podłoża. Między drenaż a skarpę i podłoże przykrywające drenaż, można dać włókninę, zapobiegnie to zamulaniu drenażu.
Warstwy kamieni układamy w sposób regularny lub nie regularny. Jeśli planujemy nasadzenia w samej ścianie murka, wtedy każdą warstwę układamy na cienkiej (2 - 3 cm) warstwie podłoża pod rośliny skalne). Jeśli sadzimy rośliny typowo skalne to podłoże nie powinno być za bogate w składniki pokarmowe, aby rośliny nie przerastały i zachowały naturalny pokrój.
Rośliny między kamieniami sadzimy w trakcie budowy (układania kamieni) lub po jej zakończeniu, owijając korzenie sadzonek w formie cygara, w np. gazetę i następnie tak opakowane korzenie, wpuszczamy w otwory między kamieniami, wykonane w podłożu zaostrzonym kołeczkiem o średnicy ciut większej niż "cygaro", ugniatamy wokół, osłaniamy mniejszymi kamykami, zapobiegną wymywaniu podłoża w czasie deszczu.
Po posadzeniu wszystkich sadzonek, cały murek zraszamy obficie wodą, uważając aby nie wymywać podłoża z pomiędzy kamieni, najlepiej to robić delikatnie końcówką deszczującą. Zabieg powtarzamy przez dwa do trzech tygodni.
TUTAJ (Wysłany: Wto 29 Maj 2007 01:22) masz spis roślin do szczelin w murku.
TUTAJ w zasadzie spis wszystkich roślin skalnych.
A możemy je sadzić w trzech, a w zasadzie czterech strefach:
Pierwsza u podnóża murka, druga między kamieniami na ścianie murka, a trzecia między kamieniami na koronie murka i skarpie tuż za murkiem.
Pomiataj również o wymaganiach stanowiskowych roślin (słońce, półcień i cień) i glebowych. Większość roślin typowo skalnych lubi podłoże wapienne, wtedy do podłoża dodajemy grys wapienny lub dolomitowy (w stosunku 3:1), a są i takie które lubią podłoże kwaśne, wtedy dodajemy do podłoża kwaśny torf ogrodniczy.
Życzę miłej pracy, pomimo tego, że lekka ona niestety nie będzie.
ps. Oczekujmy na fotorelację z budowy
