Wklejam ,co bym nie musiała latać po całym forum w poszukiwaniu .
Może jeszcze ktoś skorzysta .

Zalecenia kalendarza na marzec 2011
W marcu w południowych rejonach Polski jest już po zimie. Wczesną wiosną kiedy gleba nieco obeschnie, można już rozpocząć prace wiosenne. Pierwszą uprawą jest wyrównanie za pomocą grabi powierzchni grządek, jeśli gleba została jesienią przekopana. Jeżeli zaś nie była przekopana jesienią lub jest zbyt zwięzła czy zamulona w czasie zimy, to grządki trzeba przekopać i od razu zagrabić, by gleba zbytnio nie przeschła. Po przegrabieniu grządki możemy wysiewać rośliny odporne na wczesnowiosenne przymrozki. W dniach ?korzeniowych" wysiać należy marchew, rzodkiewkę, pasternak, cebulę, pietruszkę oraz posadzić cebulę dymkę i czosnek. W dniach ?kwiatu" siać można takie rośliny ozdobne jak smagliczka, miłek letni, groszek pachnący, mak, czarnuszka, nagietek. W dniach ?owocu" wysiewamy groch i bób.
Pod koniec miesiąca prześwietla się korony drzew owocowych wrażliwych na mróz, czyli czereśnie i wiśnie. Można też wyciąć drugoroczne pędy malin, jeśli nie zostały wycięte po ubiegłorocznych zbiorach lub jesienią ubiegłego roku. Zeszłoroczne pędy maliny owocującej jesienią wycina się całkowicie, po to by uzyskać wysoki plon owoców.
Cięcie jeżyny rozpoczyna się pod koniec miesiąca, gdy już nie będzie silnych mrozów. Wszystkie te zabiegi cięcia drzew i krzewów poleca się wykonać w dniach ?owocu" przy ?opadającym" księżycu. W marcu nie poleca się cięcia moreli i brzoskwini. Gatunki te lepiej przycinać w terminie późniejszym, najlepiej po rozpoczęciu wegetacji albo tuż przed kwitnieniem.
Na wiosnę także można sadzić nowe drzewka. Na działce, gdzie zawsze jest niewiele miejsca, preferowane są drzewka karłowe, które nie rosną silnie i szybko wchodzą w okres owocowania. Niestety odmiany na tych podkładkach są mało popularne w sklepach ogrodniczych. Odwiedzając te sklepy niejednokrotnie byłem świadkiem zakupu drzewka jabłoni na działkę o powierzchni 300 m na siewce Antonówki, która wejdzie w okres owocowania po 7-8 latach i zajmie całą działkę. Wielu działkowców nie ma pojęcia co kupuje. Zazwyczaj pyta się sprzedającego o barwę, smak jabłka, rzadko kiedy podaje jaką odmianę chce kupić. Także sklepy podają na tabliczkach przy oferowanych drzewkach, jaka to jest odmiana, ale nie podają na jakiej podkładce jest zaszczepiona dana odmiana, a przecież jest to najważniejsza dla działkowicza informacja. Drzewko powinno obowiązkowo posiadać pasek z informacją na jakiej podkładce jest zaszczepiona dana odmiana.
Obecnie najbardziej popularne są w ofercie podkładki półkarłowe, dla jabłoni to: P14, M26, M7, MM 106. Polecałbym jabłonie na podkładkach karłowych: M9, P16, P22, P59, P60. Należy podkreślić, że drzewka z taką podkładką wyrastają do wysokości około 2 m. Najlepszą podkładką karłową dla grusz jest Pigwa SI. Od niedawna pojawiły się odmiany czereśni szczepione na podkładce Gisela 5 lub półkarłowej Colt.
Ważnym czynnikiem dla działkowca jest odporność odmian na choroby. Na działce niekiedy nie mamy czasu, ze względu na inne prace, wykonać w odpowiednim terminie zabiegów ochronnych, dlatego żeby mieć ładne owoce i nie porażone przez choroby, należy w miarę możliwości kupować odmiany odporne.
Oryginał można znaleźć http://bytzbiorowy.pl/showthread.php?32 ... arzec-2011
KRYSIU ,dzięki .

