Studnie stare,adaptacja,obudowy itp.
- koza
- Przyjaciel Forum
- Posty: 1682
- Od: 26 lip 2006, o 18:41
- Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
- Lokalizacja: woj.śląskie
Studnie stare,adaptacja,obudowy itp.
Czy ktos ma jakis pomysł do zrealizowania własnymi (nie całkiem złotymi rączkami) ? na razie moja studnia to betonowe kręgi.......................
Ulka buziaki przesyła
- wronek89
- Przyjaciel Forum
- Posty: 991
- Od: 12 mar 2006, o 13:40
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Łódź
zobacz moje artystyczne kręgi w temacie o komposcie http://forumogrodnicze.info/viewtopic.php?t=1180 

-
- 1000p
- Posty: 1336
- Od: 7 lip 2006, o 22:17
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: mazowieckie
W uzupełnieniu do przesłanych poprzednio zdjęć, podaję jeszcze garść informacji.
1. W założeniu obudowa miała być sześciokątem foremnym. Trochę nie wyszło i powstał ośmiokąt nieforemny, co z resztą nie przeszkadza.
2. Wokół betonowego kręgu, po przymocowaniu do niego śrubami pionowych słupków nośnych, wykonałem niewielki fundamencik betonowy. Do tego fundamentu przykręciłem podwalinki akacjowe. Boki obudowy wykonałem z desek szalunkowych, zakładanych na półfelc.
3. Wałek łańcuchowy sporządzony jest z pnia akacjowego. Obrabiany i wygładzany szlifierką kątową, z tarczą do metalu. Oba końce okute taśmą mosiężną.
4. Daszek, lekkiej konstrukcji krokwiowej, kryty falistą blachą ocynkowaną, następnie pomalowaną.
5. Korba do kręcenia znaleziona w skupie złomu. Rolka do rąk wykonana ze starego wałka do ciasta.
6. Wszystkie elementy drewniane malowane z każdej strony dwukrotnie impregnatem koloryzującym do drewna firmy Nobiles (kolor pinia). Słupki, podwalinki i listwy poziome malowane dodatkowo lakierem uniwersalnym.
Jeśli trzeba coś jeszcze, proszę pytać.
1. W założeniu obudowa miała być sześciokątem foremnym. Trochę nie wyszło i powstał ośmiokąt nieforemny, co z resztą nie przeszkadza.
2. Wokół betonowego kręgu, po przymocowaniu do niego śrubami pionowych słupków nośnych, wykonałem niewielki fundamencik betonowy. Do tego fundamentu przykręciłem podwalinki akacjowe. Boki obudowy wykonałem z desek szalunkowych, zakładanych na półfelc.
3. Wałek łańcuchowy sporządzony jest z pnia akacjowego. Obrabiany i wygładzany szlifierką kątową, z tarczą do metalu. Oba końce okute taśmą mosiężną.
4. Daszek, lekkiej konstrukcji krokwiowej, kryty falistą blachą ocynkowaną, następnie pomalowaną.
5. Korba do kręcenia znaleziona w skupie złomu. Rolka do rąk wykonana ze starego wałka do ciasta.
6. Wszystkie elementy drewniane malowane z każdej strony dwukrotnie impregnatem koloryzującym do drewna firmy Nobiles (kolor pinia). Słupki, podwalinki i listwy poziome malowane dodatkowo lakierem uniwersalnym.
Jeśli trzeba coś jeszcze, proszę pytać.

Mietek.
Witam.Też planuje obudowanie studni ale kamieniami okrągłymi gdyz to pasuje bardziej do mojego ogrodu.i moje pytanie brzmi jakiego cementu użyc aby ta konstrukcja sie utzrymała.To znaczy chodzi mi dokładnie co dodac do cementu ażeby własnie te kamienie były w konstrukcji stabilne.Dodam iż ostani dren ma wysokość 10cm od podłoża a ja planuje zabudowe na minimum 50 cm.CZy dodać jakies zbrojenie lub coś.Ma ktoś jakis pomysł ??J 

-
- 1000p
- Posty: 1336
- Od: 7 lip 2006, o 22:17
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: mazowieckie
elmarek zaprezentował na zdjęciach (patrz wyżej) jak obudowywał studnię kostką granitową. Obudowywanie kamieniem polnym będzie niestety trudniejsze. Radzę Ci:groszek27 pisze:Witam.Też planuje obudowanie studni ale kamieniami okrągłymi gdyz to pasuje bardziej do mojego ogrodu.i moje pytanie brzmi jakiego cementu użyc aby ta konstrukcja sie utzrymała.To znaczy chodzi mi dokładnie co dodac do cementu ażeby własnie te kamienie były w konstrukcji stabilne.Dodam iż ostani dren ma wysokość 10cm od podłoża a ja planuje zabudowe na minimum 50 cm.CZy dodać jakies zbrojenie lub coś.Ma ktoś jakis pomysł ??J
1. wykonać obok istniejącego drena fundament betonowy pod kamienie,
2. wykonać szalowanie od wewnątrz planowanej obudowy,
3. układać kamienie wokoło szalowania na zaprawie z kleju cementowego,
4. przemywać kamienie i wycierać szmatką zanim cement na nich wyschnie.
Szlowanie po związaniu betonu można rozebrać. Zbrojenie pomiędzy kamieniami nie jest potrzebne.
Mietek.
- Jagodzianka
- 100p
- Posty: 121
- Od: 16 sie 2006, o 15:50
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Mazowsze
Mietku napisz proszę,
w jaki sposób zamocowałeś korbę (lub to na co korba została założona) w wałku łańcuchowym. Interesuje mnie też w jaki sposób przechodzi ona przez słupek nośny - czy wsadziłeś tam tylko jakąś tuleję, czy może łożysko (to samo dotyczy drugiego końca wałka łańcuchowego).
Z góry dzięki za info
Pozdrawiam
Jagoda
w jaki sposób zamocowałeś korbę (lub to na co korba została założona) w wałku łańcuchowym. Interesuje mnie też w jaki sposób przechodzi ona przez słupek nośny - czy wsadziłeś tam tylko jakąś tuleję, czy może łożysko (to samo dotyczy drugiego końca wałka łańcuchowego).
Z góry dzięki za info
Pozdrawiam
Jagoda
-
- 1000p
- Posty: 1336
- Od: 7 lip 2006, o 22:17
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: mazowieckie
Witaj Jagódko po dłuższej przerwie.
Oto informacje.
Wałek łańcuchowy zamocowany jest w słupach pionowych dwoma śrubami. Śruba z korbą to M16. Taki gwint wewnętrzny posiada otwór korby, by więc uniknąć prac tokarskich kupiłem taką śrubę. Jej długość to około 350 mm. Po odcięciu łba śruby została wbita w wywiercony wcześniej w wałku otwór średnicy 15 mm. W słupku pionowym wywiercony jest otwór średnicy 24 lub 25 mm (nie pamiętam). Pozwala to na wsunięcie wałka w otwór słupka pionowego.
Z drugiej strony wałek łańcuchowy miał wywiercony otwór średnicy 18 mm, w który wkręcona została, poprzez otwór w słupku pionowym, śruba M20 długości ca 250 mm. W tym słupku pionowym nie ma żadnej tulejki, gdyż nie przewidywałem częstego korzystania z tej studni. Oczywiście można wprowadzić tam tuleję.
Od strony korby w słupku pionowym znajduje się tulejka redukująca różnicę średnic śruby i otworu w słupku. Na zewnątrz słupka pionowego umocowałem talerzyk chromowany (używany przy montażu uchwytów w łazienkach itp), w który wchodzi koniec tulejki i jest w nim zamocowany wkrętem bocznym. Przy takim montażu wałek łańcuchowy z jednej strony obraca się w drewnie słupka pionowego a z drugiej wewnątrz metalowej tulejki.
Korba nakręcona jest na koniec śruby M16 i zakontrowana nakrętką.
Z obu stron słupków pionowych pozakładane są podkładki dystansowe odpowiednich średnic.
Okropnie się rozpisałem, ale w sprawach technicznych łatwiej posługuję się rysunkiem niż opisem, nie mam jednak zainstalowanego skanera do przesyłania. rysunków.
Jeśli coś jest niezrozumiałe, proszę pytaj.
Pozdrowienia
Oto informacje.
Wałek łańcuchowy zamocowany jest w słupach pionowych dwoma śrubami. Śruba z korbą to M16. Taki gwint wewnętrzny posiada otwór korby, by więc uniknąć prac tokarskich kupiłem taką śrubę. Jej długość to około 350 mm. Po odcięciu łba śruby została wbita w wywiercony wcześniej w wałku otwór średnicy 15 mm. W słupku pionowym wywiercony jest otwór średnicy 24 lub 25 mm (nie pamiętam). Pozwala to na wsunięcie wałka w otwór słupka pionowego.
Z drugiej strony wałek łańcuchowy miał wywiercony otwór średnicy 18 mm, w który wkręcona została, poprzez otwór w słupku pionowym, śruba M20 długości ca 250 mm. W tym słupku pionowym nie ma żadnej tulejki, gdyż nie przewidywałem częstego korzystania z tej studni. Oczywiście można wprowadzić tam tuleję.
Od strony korby w słupku pionowym znajduje się tulejka redukująca różnicę średnic śruby i otworu w słupku. Na zewnątrz słupka pionowego umocowałem talerzyk chromowany (używany przy montażu uchwytów w łazienkach itp), w który wchodzi koniec tulejki i jest w nim zamocowany wkrętem bocznym. Przy takim montażu wałek łańcuchowy z jednej strony obraca się w drewnie słupka pionowego a z drugiej wewnątrz metalowej tulejki.
Korba nakręcona jest na koniec śruby M16 i zakontrowana nakrętką.
Z obu stron słupków pionowych pozakładane są podkładki dystansowe odpowiednich średnic.
Okropnie się rozpisałem, ale w sprawach technicznych łatwiej posługuję się rysunkiem niż opisem, nie mam jednak zainstalowanego skanera do przesyłania. rysunków.
Jeśli coś jest niezrozumiałe, proszę pytaj.
Pozdrowienia
Mietek.
- Jagodzianka
- 100p
- Posty: 121
- Od: 16 sie 2006, o 15:50
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Mazowsze
Bardzo dziękuję Mietku za tak wyczerpujący opis. Wydawało mi się do tej pory, że przełożenie korby (bolca na którym jest zamocowana) po prostu przez dziurę w słupku nie jest dobrym rozwiązaniem - ale jak widać myliłam się (hurra!). Wszystko sprawnie działa. Na wiosnę zabieram się zatem za obudowę mojej studni.
Pozdrawiam
Jagoda

Pozdrawiam
Jagoda