Drzewa owocowe - cięcie [cz.III]
Re: Drzewa owocowe - cięcie Cz.III
Proszę
Pędy zaatakowane przez mszyce można usunąć od razu, drzewo wtedy wybije nowe, zdrowe jeszcze w tym samym sezonie, a jeśli jest pod dostatkiem biedronek i innych mszycojadów usunięcie wszystkich oblepionych pędów może załatwić sprawę bez sięgania po chemię.
Pędy zaatakowane przez mszyce można usunąć od razu, drzewo wtedy wybije nowe, zdrowe jeszcze w tym samym sezonie, a jeśli jest pod dostatkiem biedronek i innych mszycojadów usunięcie wszystkich oblepionych pędów może załatwić sprawę bez sięgania po chemię.
-
- Przyjaciel Forum - gold
- Posty: 6949
- Od: 17 sie 2005, o 13:10
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: centrum
Re: Drzewa owocowe - cięcie Cz.III
Zakończyłem dziś przycinanie drzew owocowych głównie tzw. wilków (grusze - 3, jabłonie - 5). Rany w miarę możliwości zasmarowałem pastą FUNABEN PLUS 03 PA.
Pozdrawiam Andrzej.
- pawlik
- 10p - Początkujący
- Posty: 16
- Od: 27 kwie 2013, o 18:08
- Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
- Lokalizacja: Koszalin
Re: Drzewa owocowe - cięcie Cz.III
Jutro sucho i słoneczko trzeba brać się za cięcie owocowych. Pobieliłem na koniec listopada i chyba powtórzę. Lubie białe pnie w sadzie. Zwłaszcza jak trawa ruszy i się zazieleni.
Re: Drzewa owocowe - cięcie Cz.III
Bielenie drzewek opóźnia wejście drzew w wegetację i nie widzę w tym sensu (kiedyś myślałem inaczej ale zmieniłem zdanie).
Co do cięcia ja tnę na początku kwietnia i jestem z tego zadowolony. Nie mam tysięcy drzewek żeby ciąć w zimę.
Co do cięcia ja tnę na początku kwietnia i jestem z tego zadowolony. Nie mam tysięcy drzewek żeby ciąć w zimę.
Re: Drzewa owocowe - cięcie Cz.III
Przy takiej pogodzie jak ostatnio, opóźnienie wegetacji ma sens, bo za chwilę, jak się nie ochłodzi, soki zaczną ruszać, a w marcu mróz w okolicach -20 nie jest niczym szczególnym.
Re: Drzewa owocowe - cięcie Cz.III
Moim zdaniem nie ma to sensu, ale niech każdy robi jak chce. Tutaj o spojrzeniu na region Polski w odniesieniu do bielenia pni:
https://www.youtube.com/watch?v=XhNZ4E8nijo
https://www.youtube.com/watch?v=XhNZ4E8nijo
Re: Drzewa owocowe - cięcie Cz.III
Uszkodzenia mrozowe już raczej nie groza. Ale Ma sens taki że jak opóźnia wegetację to zmniejsza się ryzyko uszkodzenia kwiatów przez kwietniowe przymrozki. Z kolei przy późnych jabłoniach/gruszach też jest to korzystne bo opóźnienie wegetacji oznacza świeższe owoce na zimę.
- ERNRUD
- Przyjaciel Forum - gold
- Posty: 2522
- Od: 4 lip 2010, o 00:09
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Radomsko/Kraków
Re: Drzewa owocowe - cięcie Cz.III
Ze zwłoką postaram się wszystkim poodpowiadać;
andrzejm1954: za stara to grusza na wszelkie tego typu zabiegi. Nawet jeśli szczepy ostatecznie się przyjmą to drzewo będzie obumierać wskutek utraty korony.
Erazm: co do terminów; zaczynamy od mrozoodpornych jabłoni i grusz (luty), potem te wrażliwsze ich odmiany oraz śliwy (marzec), a na końcu brzoskwinie i morele (kwiecień). Latem wiśnie i czereśnie (czerwiec) oraz orzechy (lipiec).
grodnik: chyba pierwszy filmik pokazowy. Elegancko. Możesz go nazwać "cięcie odmładzające jabłoni". Efektem jego będzie pojawienie się jeszcze większej ilości wilków. Aby temu zaradzić, kolejnym razem pozostaw część słabszych pędów. Pamiętaj, że jabłoń zawsze będzie dążyć do odtworzenia tego co uciąłeś. Tutaj witeg dobrze podpowiedział.
kanap: co do terminów - racja. Optimum dla jabłoni i grusz to jednak marzec. W lutym tniemy tylko najodporniejsze na mróz odmiany (Antonówki, Klosy, McIntoshe, itd.).
paulinad87 : obkręcaj zdjęcia odpowiednio do pionu. Inaczej sprawiają trudność w analizie i otrzymasz mniej odpowiedzi.
Tnij w zaznaczonym miejscu - reszta rośnie dobrze. Ten skręt pędów w kolejnych latach nie będzie miał znaczenia.
kowalwojt: też się prosi o zdjęcia w odpowiedniej orientacji. Morelę najwcześniej tnij w marcu. Utrzymaj ten sam system cięcia. Jak zaczniesz teraz ciąć zbyt silnie to zadasz rany, które nigdy u moreli w naszym klimacie się nie zagoją.
Korona pucharowa - wariant III. Zamieszczam poniżej mój przykład poglądowy do takiego systemu z morelą. Ścinaj to co wrasta do środka i rozginaj konary za młodu. Nie dopuść do rozwoju jednego przewodnika.
kanap:
Właśnie to opóźnienie pozwala na uniknięcie zgorzeli mrozowych... To nadal duży problem.
JanuszD: moda na wrzucanie zdjęć bokiem.
Drzewko wygląda dobrze. Jeśli wysokość nie jest problemem, polecam tylko wycięcie kilku pionowych pędów z wierzchołka - to wszystko.
andrzejm1954: za stara to grusza na wszelkie tego typu zabiegi. Nawet jeśli szczepy ostatecznie się przyjmą to drzewo będzie obumierać wskutek utraty korony.
Erazm: co do terminów; zaczynamy od mrozoodpornych jabłoni i grusz (luty), potem te wrażliwsze ich odmiany oraz śliwy (marzec), a na końcu brzoskwinie i morele (kwiecień). Latem wiśnie i czereśnie (czerwiec) oraz orzechy (lipiec).
grodnik: chyba pierwszy filmik pokazowy. Elegancko. Możesz go nazwać "cięcie odmładzające jabłoni". Efektem jego będzie pojawienie się jeszcze większej ilości wilków. Aby temu zaradzić, kolejnym razem pozostaw część słabszych pędów. Pamiętaj, że jabłoń zawsze będzie dążyć do odtworzenia tego co uciąłeś. Tutaj witeg dobrze podpowiedział.
kanap: co do terminów - racja. Optimum dla jabłoni i grusz to jednak marzec. W lutym tniemy tylko najodporniejsze na mróz odmiany (Antonówki, Klosy, McIntoshe, itd.).
paulinad87 : obkręcaj zdjęcia odpowiednio do pionu. Inaczej sprawiają trudność w analizie i otrzymasz mniej odpowiedzi.
Tnij w zaznaczonym miejscu - reszta rośnie dobrze. Ten skręt pędów w kolejnych latach nie będzie miał znaczenia.
kowalwojt: też się prosi o zdjęcia w odpowiedniej orientacji. Morelę najwcześniej tnij w marcu. Utrzymaj ten sam system cięcia. Jak zaczniesz teraz ciąć zbyt silnie to zadasz rany, które nigdy u moreli w naszym klimacie się nie zagoją.
Korona pucharowa - wariant III. Zamieszczam poniżej mój przykład poglądowy do takiego systemu z morelą. Ścinaj to co wrasta do środka i rozginaj konary za młodu. Nie dopuść do rozwoju jednego przewodnika.
kanap:
.Bielenie drzewek opóźnia wejście drzew w wegetację i nie widzę w tym sensu (kiedyś myślałem inaczej ale zmieniłem zdanie).
Właśnie to opóźnienie pozwala na uniknięcie zgorzeli mrozowych... To nadal duży problem.
JanuszD: moda na wrzucanie zdjęć bokiem.
Drzewko wygląda dobrze. Jeśli wysokość nie jest problemem, polecam tylko wycięcie kilku pionowych pędów z wierzchołka - to wszystko.
-
- 200p
- Posty: 231
- Od: 4 lis 2015, o 20:34
- Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
- Lokalizacja: 100 km na wschód od Wawy
Re: Drzewa owocowe - cięcie Cz.III
Jak się zachowa gałązka jeśli utnę za pąkiem kwiatowym ?
Czy z tego kwiatowego zacznie rosnąć gałązka ?
Czy z tego kwiatowego zacznie rosnąć gałązka ?
- ERNRUD
- Przyjaciel Forum - gold
- Posty: 2522
- Od: 4 lip 2010, o 00:09
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Radomsko/Kraków
Re: Drzewa owocowe - cięcie Cz.III
U jabłoni i gruszy w większości przypadków tak.
U drzew pestkowych jest już zaś wyraźny podział na pąki kwiatowe i liściowe.
U drzew pestkowych jest już zaś wyraźny podział na pąki kwiatowe i liściowe.
Re: Drzewa owocowe - cięcie Cz.III
Zależy jak drzewo chce formować, jeśli w parasol to obie gałęzie warto zostawić, jeśli chce koronę osiową, wrzecionową to ta gałąź wybrana do zostawienia też krzywo idzie (prawdopodobnie bardziej niż widać na zdjęciu, bo chyba jest pochylona w kierunku aparatu) i z tych dwóch bardziej pochylona jest do usunięcia na gładko, a bardziej pionowa jest do mocnego skrócenia, żeby wybiła silnego wilka, z którego będzie przewodnik. Pokręcone pędy idące pionowo w dół bez sensu zostawiać. Pęd zwinięty w spiralę? Jak ktoś lubi taką ekstrawagancję, to kto bogatemu zabroni.ERNRUD pisze:
paulinad87 :
Tnij w zaznaczonym miejscu - reszta rośnie dobrze. Ten skręt pędów w kolejnych latach nie będzie miał znaczenia.
- ERNRUD
- Przyjaciel Forum - gold
- Posty: 2522
- Od: 4 lip 2010, o 00:09
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Radomsko/Kraków
Re: Drzewa owocowe - cięcie Cz.III
Jak ktoś nie jest zdecydowany na jakiś konkretny typ korony to zakładam, że formujemy koronę zbliżoną do naturalnej i stąd taka podpowiedź. Jeśli puchar - zupełnie inne wybory, bo trzeba zrobić od nowa 3-4 przewodniki. Jeśli wrzeciono - trzeba skrócić te powyginane pędy boczne.