Trzeba, ciężar wody ok 450 kg +ciężar materiałów, da ok 1,5 t nacisku na grunt.affa pisze: Pytania jakie mnie nurtują:
1. Jeżeli dno byłoby zagęszczone (jest maszyna), to czy potrzeba robić fundamenty pod ścianki?
Na dnie musi być zbrojona wylewka, ponieważ przenosi ona cały ciężar wody.2. Czy mogę zamiast betonu zbrojonego zrobić dno tylko z kostek granitowych lub dać prostokątne płyty granitowe ? Czy łączenia między kamieniami pomalować czymś wodoszczelnym?
Nie ma takiej potrzeby. Przy wysokości ścianek ok 60 cm (bo tyle proponuję dać) w zupełności wystarczą same pustaki z keramzytu lub betonu, keramzytowe są lżejsze i w zupełności wystarczą do takiej inwestycji. http://www.super-nova.pl/oferta.php3. Czy wlewać beton pomiędzy grunt a ścianki? A może steropian wodoodporny jako izolacja?
A w jakim celu uszczelniacz skoro cała konstrukcja niecki jest poza izolacją.4. Czy jako zaprawa wystarczy beton z betoniarki + dodany jakiś uszczelniacz?
Jeśli będą tam jedynie rośliny, to żadne filtry i sterylizatory nie są potrzebne, rośliny same sobie poradzą z oczyszczaniem wody z azotanów. I najlepiej gdyby część z tych roślin była z grupy roślin pływających takie jak pistia, hiacynt, limnobium, są to rośliny zaliczane do grupy roślin oczyszczających wodę, lecz są to rośliny nie zimujące w naszych warunkach, i traktowane jak jednoroczne, nawet schowane przed mrozem nie przezimują.4. Gdzie umieścić filtr, sterylizator UV? Czy potrzebuję inne urządzenia?
Jeśli natomiast, mają być ryby, to przydała by się poza roślinami pompa i filtr biologiczny. Wtedy te urządzenia trzeba by było umieścić poza niecką zbiornika, w komorze, lub ostatecznie umieścić wewnątrz zbiornika, lecz to wygląda nie estetycznie ze względu na kable przechodzące przez brzeg.
Poniżej prezentuje rysunek który tłumaczy dlaczego nie trzeba stosować żadnych uszczelniaczy do zaprawy. Przyjąłem głębokość zbiornika na 60 cm, ze względu na potrzeby roślin rosnących wewnątrz. Np. miniaturowe grzybienie potrzebują minimum 50 cm wody.
Przy takim rozwiązaniu konstrukcji zbiornika, nie potrzeba zalewać betonu między ścianę zbiornika wykonaną z pustaków keramzytowych a grunt. Pustaki są wewnątrz zbrojone prętami zbrojeniowymi zalanymi do wnętrza pustaków rzadkim betonem.
Dno zbiornika proponuję zalać samopoziomującą, mrozoodporną wylewką pod terakotę np. firmy CEKOL L-01 Zaprawę CEKOL L-01 można stosować w dowolnej ilości warstw, lecz tak, aby grubość jednej warstwy nie przekraczała 20 mm. Myślę, że trzy warstwy w zupełności wystarczą. Przed wylaniem kolejnej warstwy, powierzchnię należy zagruntować emulsją gruntującą CEKOL DL-80. A następnie jak już wyschnie, całość zaimpregnować impregnatem do wyrobów betonowych - BELWEDER, lub uniwersalnym do betonu i piaskowca S-Grunt.
To samo dotyczy, jeśli oczywiście wykorzystasz do zamaskowanie EPDM płytki elewacyjne wykonane z piaskowca, płytki powinny być również zaimpregnowane, aby piaskowiec nie chłonął wody. Płytki muszą mieć tył gładki, wtedy lepiej klei się je do przyklejonego wcześniej do pustaków EPDM, stosuje się do tego celu klej Adhesive 5000 do łączenia EPDM z betonem (pustakami) i kamieniem (płytki elewacyjne). Po 48 godzinach od klejenia można zalewać wodę do niecki. A po dwóch tygodniach od zalania sadzić rośliny.
Gdybyś miała jeszcze jakieś pytania to pisz śmiało, odpowiem w miarę swoich możliwości.