Aparat balansuje się na kolor biały, czarny lub szary (a dokładniej: szary 18%). Najbezpieczniej jest balansować na biel. Żadne inne kolory, niebiesko-buro-sino-pomarańczowo-oliwkowe nie dadzą poprawnego odczytu! I nie eksperymentuj - bo to jest pewnik.Merghen pisze:Teraz ja dołączyłam do grona czytelników i czytelniczek tego wątku i już na poczatku mam pytanie - w moim fuji finepix S8000 mam możliwość ustawiania balansu bieli 'auto'. Czy ustawienie go na tekturę o biało-szarej barwie i zapianie pozwoli na realniejsze pokazanie barw fioletowych? Ja zauważyłam podobną możliwość gdy użyłam tła o odcieniu niebiesko-morskim.
Jest to tryb pracy autofocusa. Tryb śledzący stosuje się podczas fotografowania obiektów w ruchu. Ponieważ odległość takiego obiektu zmienia się w stosunku do aparatu, aparat cały czas kontroluje tę odległość i zmienia ogniskową. Jeśli w dowolnym momencie wciśniesz spust migawki - teoretycznie - zdjęcie powinno być ostre.Merghen pisze:Inną sprawą są jeszcze inne funkcje mojego aparatu (na manualu) - całkowicie mi nie znane a brak dobrego nauczyciela poskutkował słabym ich nieużywaniem a są to (przepisuję z tego co mam w aparacie):
Ostrzenie -śledący, punktowy, MF
Tryb punktowy - aparat ustawia ostrość na obiekt i nie szuka dalej, tak, jak w trybie śledzącym. Z reguły autofocus mierzy w środku kadru, choć w wielu aparatach można włączyć tryb wielopunktowy, który uśrednia wynik pomiaru z kilku punktów obrazu.
MF - to Manual Focus - ostrość w nim ustawia się ręcznie.
Nie mam pojęcia, co poeta (czytaj: tłumacz) miał na mysliMerghen pisze:Wyostrzenie - duże, standardowe, małe
Powyższe wartości określają moc lampy błyskowej. Możesz zmniejszyć jej moc o 2/3 i 1/3 oraz powiększyć o 1/3 i 2/3 wartości przysłony. O Przysłonach pisałem kilka postów wyżej.Merghen pisze:Lampa błyskowa - -2/3,-1/3,+-0,+1/3,+2/3 (+ powinen być nad -)
Bracketing - to seria zdjęć (z reguły 3, rzadziej 5), naświetlanych z różną przysłoną. Załóżmy, że zdjęcie wymaga zastosowania przysłony 8. Przy włączeniu bracketingu 1/3, aparat zrobi serię trzech zdjęć: z przysłoną otwartą o 1/3 wartości - nominalną - przymkniętą o 1/3 wartości.Merghen pisze:Bracketing - +-1/3 EV, +-2/3 EV, +-1 (+ powinen być nad -)
Co daje taka zabawa? Daje trzy zdjęcia, z których jedno będzie naświetlone nominalnie, drugie lekko prześwietlone, trzecie lekko niedoświetlone. Później musisz sobie wybrać to najlepsze...
Bracketing (choć z reguły o wyższych wartościach) także stosuje się w technice HDR (High Dynamic Range). W przypadku zdjęć o dużej rozpiętości świateł (np. w ciemnym kościele, do którego wpada światło przez witraże), pierwsze zdjęcie naświetla się na światła (witraże), drugie na tony średnie, trzecie na cienie (np podłoga pod ławkami). Następnie te trzy zdjęcia łączy się w jedno, na którym zarówno światła jak i cienie są poprawnie naświetlone.
To sposób mierzenia światła przez element pomiarowy. Multi - to zapewne mierzenie światła wpadającego na całą matrycę (zapewne - bo normalnie nosi on inna nazwę; równie dobrze może być to pomiar wielopunktowy. Naprawdę nie wiem, co w tym przypadku poeta miał na myśli). Punktowy - wiadomo: aparat mierzy mały punkt w środku pola. Średnioważony - mierzy cale pole, ale priorytetem dla niego jest pole w środku kadru. Nie punkt - ale pole, którego wielkość jest różna w różnych aparatach. Jeśli Ci można coś zasugerować, to raczej zmień system pomiaru na średnioważony.Merghen pisze:Fotometria - multi, punktowy (najczęsciej używam ale dlaczego nie wiem), średnioważony.
Każdy program do obróbki zdjęć jest dobry (choć niektóre są 'dobre inaczej'). Wszystkie mają te same funkcje.Merghen pisze:Inną sprawą jest to,że proponowany przez Ciebie program do obróbki zdjęć jest chyba dla windows'a a ja mam mac'a i to jeszcze tiger'a choć planuję w niedalekiej przyszłości wznieść się na wyższy poziom systemu operacyjnego. Na mac'u mam (oprócz picassy) program iPhoto i jeśli pozwolisz to kiedyś przepiszę funkcje w nim dostępne i też poproszę o łopatologiczne wyjaśnienia.