Feng Shui w ogrodzie
- aleksandra2323
- 500p
- Posty: 529
- Od: 28 cze 2008, o 00:20
- Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
- Lokalizacja: Warszawa
Feng Shui w ogrodzie
Sama się na tym nie znam, ale wydaje mi się, że temat ciekawy. Oprócz tego potrzebuje pomocy osoby znającej się na tej tematyce. Zapraszam więc znawców do dzielenia się swoją wiedzą, anie znawców do dyskusji
- jokaer
- -Moderator Forum-.
- Posty: 7325
- Od: 14 lut 2008, o 08:21
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Pogórze Ciężkowickie 385 m npm; na granicy Małopolski z Podkarpaciem
Re: Feng Shui w ogrodzie
chyba wystraszyłaś potencjalnych dyskutantówZapraszam więc znawców do dzielenia się swoją wiedzą, anie znawców do dyskusji
Pozdrawiam- Jola Spis treści w uprawie warzyw
----------------------------------------------------
Sprzedam/Kupię/Wymienię Moje krzyżówki Na pohybel zimie
----------------------------------------------------
Sprzedam/Kupię/Wymienię Moje krzyżówki Na pohybel zimie
- aleksandra2323
- 500p
- Posty: 529
- Od: 28 cze 2008, o 00:20
- Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Feng Shui w ogrodzie
Obawiam się,że masz rację
Może jednak ktoś się odezwie ?
Może jednak ktoś się odezwie ?
Re: Feng Shui w ogrodzie
Dziedzina wiedzy bardzo skomplikowana,a mało wiarygodna.Po zastosowaniu w domu,
osiągniemu dobrobyt,jaki mają w Chinach,skąd Feng Shui się wywodzi.Książek na ten temat pod dostatkiem.
osiągniemu dobrobyt,jaki mają w Chinach,skąd Feng Shui się wywodzi.Książek na ten temat pod dostatkiem.
- jokaer
- -Moderator Forum-.
- Posty: 7325
- Od: 14 lut 2008, o 08:21
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Pogórze Ciężkowickie 385 m npm; na granicy Małopolski z Podkarpaciem
Re: Feng Shui w ogrodzie
a ja mimo wszystko głos zabiorę, może się bardziej rozkręci
jeśli chodzi o mnie, to moje rozumienie jest takie: zdrowy rozsądek w zgodzie naturą,
plus szczypta przesądów( remedia - w naszej kulturze to np: podkowa)
można śmiało powiedzieć, że staropolski dwór i jego otoczenie,
dawne domy, klasztory budowane z głową - to wszystko to nasze europejskie feng shui;
wystarczy poczytać, jak się budowało, co brało się pod uwagę, jak orientowało się budowę wg kierunków świata,
na jakim terenie i gdzie je zakładano
proszę jak pięknie o staropolskim dworze pisze architekt Ignacy Tłoczek
Dworek był czymś bardzo osobistym i nigdy nie był tylko domem, nazywano go ostoją: jak pisze historyk rodzimej architektury Ignacy Tłoczek,
składał się zazwyczaj z trzech zespołów - domu mieszkalnego, zabudowań gospodarczych i krajobrazowej oprawy.
Tę oprawę stanowił zawsze park lub grupa starych drzew, sad, warzywnik, podjazd lub dziedziniec i aleja wjazdowa.
Mogła być jeszcze pasieka, no i oczywiście zabudowania gospodarcze skupione wokół gumna.
Niezbędnym dopełnieniem tego założenia był pobliski las lub wylewająca na wiosnę rzeka, klucze żurawi, klekot bocianów i krzyk czapli.
Ważną rolę zarówno funkcjonalną jak i kompozycyjną odgrywała woda. Otoczenie dworu składało się na specyficzne założenie przestrzenne,
w którym przyroda była tłem dla pozostałych "dekoracji".
dalej
"Główny akcent kompozycji kładziono zwykle na ganek czy ryzalit, rozmieszczenie otworów, ukształtowanie bryły, stolarkę drzwiową i okienną,
na fakturę ścian i na otoczenie budynków wysoką zielenią".
a Ignacy Kraszewski pisał tak :
"Dworek szlachecki, to starych cnót siedlisko spokojne, przetwarza się powoli na pełną pretensji niesmaczną willę, pałacyk;
lipy otaczają się trawnikami, grzędy ustępują miejsca angielskim ogrodom [...] Nie grzech [...] że piękno lubimy i chcemy się nim otoczyć;
ale dowodem jest wielkiego ubóstwa, że nie umiejąc stworzyć pięknego z naszych własnych elementów, naśladujemy tylko niedołężnie [...]".
używając współczesnego języka dwór staropolski był założeniem ekologicznym
zaczerpnęłam z artykułu Janusza Korbiela
jeśli chodzi o mnie, to moje rozumienie jest takie: zdrowy rozsądek w zgodzie naturą,
plus szczypta przesądów( remedia - w naszej kulturze to np: podkowa)
można śmiało powiedzieć, że staropolski dwór i jego otoczenie,
dawne domy, klasztory budowane z głową - to wszystko to nasze europejskie feng shui;
wystarczy poczytać, jak się budowało, co brało się pod uwagę, jak orientowało się budowę wg kierunków świata,
na jakim terenie i gdzie je zakładano
proszę jak pięknie o staropolskim dworze pisze architekt Ignacy Tłoczek
Dworek był czymś bardzo osobistym i nigdy nie był tylko domem, nazywano go ostoją: jak pisze historyk rodzimej architektury Ignacy Tłoczek,
składał się zazwyczaj z trzech zespołów - domu mieszkalnego, zabudowań gospodarczych i krajobrazowej oprawy.
Tę oprawę stanowił zawsze park lub grupa starych drzew, sad, warzywnik, podjazd lub dziedziniec i aleja wjazdowa.
Mogła być jeszcze pasieka, no i oczywiście zabudowania gospodarcze skupione wokół gumna.
Niezbędnym dopełnieniem tego założenia był pobliski las lub wylewająca na wiosnę rzeka, klucze żurawi, klekot bocianów i krzyk czapli.
Ważną rolę zarówno funkcjonalną jak i kompozycyjną odgrywała woda. Otoczenie dworu składało się na specyficzne założenie przestrzenne,
w którym przyroda była tłem dla pozostałych "dekoracji".
dalej
"Główny akcent kompozycji kładziono zwykle na ganek czy ryzalit, rozmieszczenie otworów, ukształtowanie bryły, stolarkę drzwiową i okienną,
na fakturę ścian i na otoczenie budynków wysoką zielenią".
a Ignacy Kraszewski pisał tak :
"Dworek szlachecki, to starych cnót siedlisko spokojne, przetwarza się powoli na pełną pretensji niesmaczną willę, pałacyk;
lipy otaczają się trawnikami, grzędy ustępują miejsca angielskim ogrodom [...] Nie grzech [...] że piękno lubimy i chcemy się nim otoczyć;
ale dowodem jest wielkiego ubóstwa, że nie umiejąc stworzyć pięknego z naszych własnych elementów, naśladujemy tylko niedołężnie [...]".
używając współczesnego języka dwór staropolski był założeniem ekologicznym
zaczerpnęłam z artykułu Janusza Korbiela
Pozdrawiam- Jola Spis treści w uprawie warzyw
----------------------------------------------------
Sprzedam/Kupię/Wymienię Moje krzyżówki Na pohybel zimie
----------------------------------------------------
Sprzedam/Kupię/Wymienię Moje krzyżówki Na pohybel zimie
- muminek
- 200p
- Posty: 462
- Od: 26 mar 2008, o 15:22
- Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontakt:
Re: Feng Shui w ogrodzie
Zapisałam sobie kiedyś coś takiego: czerwony akcent wzdłuż ścieżki prowadzącej do domu- to a propos tematu.Kieruję się raczej rozsądkiem,ale rabatę z czerwonymi różami mam zrobioną wzdłuż ścieżki i to nie dlatego,że tak przeczytałam,ale wydaje mi się,że to odpowiedni kolor,który robi wrażenie na dzień dobry Rabatę mam od pięciu lat,o feng shui czytałam niedawno....
Ścieżki prowadzące do domu powinny być kręte (z tym się zgadzam-dodaje to na pewno uroku).Więcej nie pamiętam,ale jestem sama ciekawa,co Wy sądzicie o feng shui..
Ścieżki prowadzące do domu powinny być kręte (z tym się zgadzam-dodaje to na pewno uroku).Więcej nie pamiętam,ale jestem sama ciekawa,co Wy sądzicie o feng shui..
Re: Feng Shui w ogrodzie
Staropolskie dworki nie mają nic wspólnego z Feng Shui,absolutnie.To cała filozofia
a nie jeden element przestrzeni,który przypadkowo pasuje.
http://www.fengshui.antylicho.pl/
a nie jeden element przestrzeni,który przypadkowo pasuje.
http://www.fengshui.antylicho.pl/
- jokaer
- -Moderator Forum-.
- Posty: 7325
- Od: 14 lut 2008, o 08:21
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Pogórze Ciężkowickie 385 m npm; na granicy Małopolski z Podkarpaciem
Re: Feng Shui w ogrodzie
nie zgodzę się, z takim postawieniem sprawy
staropolski dwór wynikał właśnie z takiej, a nie innej filozofii, on nie wziął się z nikąd,
wziął się z konkretnie pojmowaniem rzeczywistości i otoczenia, był wynikiem konkretnej postawy wobec życia;
ja nie stawiam znaku równości, tylko chcę powiedzieć o podobieństwach
urywek artykułu :
Dworek był mieszkaniem rodziny związanej silnie z ziemią, lasem, rzeką. Według Glogera, dwór powstawał odśrodkowo, rozwijał się i pęczniał na zewnątrz. Choć nie zawsze starczało środków i bywało, że dworek niewiele różnił się od wiejskiej chaty. Co go wyróżniało, to wielkie drzewa, często zagrażające wręcz katastrofą budowlaną. Dworek to dom mieszkalny i zagroda (a także całe gospodarstwo z polami, lasem, rzeką i stawami) należące do rodziny szlachty zaściankowej. Była to bardzo liczna grupa społeczna zamieszkująca Podlasie i Mazowsze. Brzydziła się handlem i miastem a utrzymywała z gospodarstwa rolnego, bez pomocy siły najemnej. Ta sytuacja wytworzyła specyficzne więzi sąsiedzkie i częstą wzajemną pomoc. Trzeba pamiętać, że mieszkaniec dworu był niezwykle silnie związany ze swoją okolicą. Wręcz identyfikował się z nią. Las - to był jego las; rzeka - jego rzeka. Niemal każde drzewo miało dla niego swoją i jego rodzinną historię. Jak słusznie zauważył Gloger, kiedy w Jeżewie, w pobliżu Tykocina zbierał zapiski na temat okolicznych dworków, dwór "stawał się powoli, rósł, aż stał się i urósł w pełnię. Miał swoją biografię jak człowiek, a ta historia jego życia czytała się w jego przystawkach, dobudówkach i przedbudówkach.
staropolski dwór wynikał właśnie z takiej, a nie innej filozofii, on nie wziął się z nikąd,
wziął się z konkretnie pojmowaniem rzeczywistości i otoczenia, był wynikiem konkretnej postawy wobec życia;
ja nie stawiam znaku równości, tylko chcę powiedzieć o podobieństwach
urywek artykułu :
Dworek był mieszkaniem rodziny związanej silnie z ziemią, lasem, rzeką. Według Glogera, dwór powstawał odśrodkowo, rozwijał się i pęczniał na zewnątrz. Choć nie zawsze starczało środków i bywało, że dworek niewiele różnił się od wiejskiej chaty. Co go wyróżniało, to wielkie drzewa, często zagrażające wręcz katastrofą budowlaną. Dworek to dom mieszkalny i zagroda (a także całe gospodarstwo z polami, lasem, rzeką i stawami) należące do rodziny szlachty zaściankowej. Była to bardzo liczna grupa społeczna zamieszkująca Podlasie i Mazowsze. Brzydziła się handlem i miastem a utrzymywała z gospodarstwa rolnego, bez pomocy siły najemnej. Ta sytuacja wytworzyła specyficzne więzi sąsiedzkie i częstą wzajemną pomoc. Trzeba pamiętać, że mieszkaniec dworu był niezwykle silnie związany ze swoją okolicą. Wręcz identyfikował się z nią. Las - to był jego las; rzeka - jego rzeka. Niemal każde drzewo miało dla niego swoją i jego rodzinną historię. Jak słusznie zauważył Gloger, kiedy w Jeżewie, w pobliżu Tykocina zbierał zapiski na temat okolicznych dworków, dwór "stawał się powoli, rósł, aż stał się i urósł w pełnię. Miał swoją biografię jak człowiek, a ta historia jego życia czytała się w jego przystawkach, dobudówkach i przedbudówkach.
Pozdrawiam- Jola Spis treści w uprawie warzyw
----------------------------------------------------
Sprzedam/Kupię/Wymienię Moje krzyżówki Na pohybel zimie
----------------------------------------------------
Sprzedam/Kupię/Wymienię Moje krzyżówki Na pohybel zimie
Re: Feng Shui w ogrodzie
Ja kiedyś znalazłem taki tekst, chyba jakieś elementy feng shui ma w sobie
OGRODY JAPOŃSKIE
Na urządzanie ogrodów japońskich wpływ miały wierzenia SHINTO
i buddyjskie poglądy filozoficzne, a szczególnie oddziaływanie mitologii chińskiej SHIJIN-SETSU, według której cztery strony świata miały różne znaczenia i były rządzone przez cztery bóstwa:
- północ GEMBU uosabia mroczny wojownik (czarny rycerz), dlatego na północy ogrodu umieszcza się ciemną skałę ? czarny bazalt. GEMBU jest odpowiedzialny za zimę, może być też symbolizowany w ogrodzie przez górę np. ze źródełkiem (tak jak w ogrodzie we Wrocławiu);
- zachód BYAKKO z mitycznym białym tygrysem, który symbolizuje drogę na zachód. Dlatego w zachodniej części ogrodu powinna być szeroka prosta alejka. BYAKKO jest odpowiedzialny za jesień;
- południe SUJAK z mitycznym czerwonym ptakiem, który symbolizuje ocean. SUJAK jest odpowiedzialny za lato. Symbol SUJAKA to jezioro (staw) w południowej części ogrodu;
- wschód SEIRYU z mitycznym błękitnym smokiem, jest odpowiedzialny za wiosnę, którą symbolizuje rzeka. Dlatego na wschodzie ogrodu winien płynąć strumień mający swe źródło na północy i wpadający do jeziora na południu.
Wielkie ogrody Japonii są ponadczasowe i można je opisywać używając czasu przeszłego jak i teraźniejszego, ponieważ w Japonii starożytne
i stare w pewien sposób w współistnieje i łączy się z nowym.
3 główne komponenty etosu sztuki ogrodowej to:
PORZĄDEK, KONTROLA I POWŚCIĄGLIWOŚĆ
Cechy ogrodu japońskiego:
- mała liczba gatunków sadzonych roślin;
- każdy element ogrodu dobierany jest ze względu na kształtowanie całości;
- niegeometryczność, brak linii prostych, osi i równych rzędów;
- nakaz orientowania omszonych świętych kamieni SABI w ogrodzie tak samo jak w miejscu gdzie je znaleziono;
- grupy kamieni mogą reprezentować naturalny japoński krajobraz gór i klifów;
- w jeziorach i stawach kamienie w kształcie żurawi i żółwi przypominają Mistyczne Wyspy Nieśmiertelnych z chińskich mitów;
- otoczaki z białego kwarcu lub biały piasek od pradawnych czasów używane były do oznaczania miejsc świętych, a w ogrodach ZEN używane są do przedstawiania fal;
- stawy w ogrodach japońskich modelowano tak, by przypominały naturalne, znane odcinki wybrzeża, chmury lub tykwy, lub kształt kaligraficznych wzorów chińskich oznaczających wodę i ducha;
- tam gdzie nie ma wody, odpowiednio ułożone kamienie tworzyły suche kaskady sprawiając wrażenie, że woda właśnie przestała po nich płynąć albo zaraz popłynie;
- rośliny dopełniające kształty kamieni w ogrodzie są przycinane w dokładnie zaokrąglone formy tak, by przypominały góry, chmury
i morskie fale ? tło naturalnego krajobrazu Japonii, a sinusoidalne zarysy sugerowały nieustanny ruch.
Ogród japoński (z wyjątkiem sezonowo kwitnących drzew i krzewów) tak samo wygląda latem jak i zimą.
Kiedy Japończycy wybierają rośliny ogrodowe, kierują się zasadą SHAKKEI ? ?pożyczonej scenerii?, jako najważniejszą. Sadząc mniejsze drzewa na obrzeżach ogrodu, a wyższe w pobliżu środka, tworzą złudzenie przynależności do ogrodu terenów spoza jego granic.
Większość tradycyjnie ulubionych roślin to rośliny miejscowe spotykane w lasach ? sosny, śliwy, wiśnie, klony, kamelie, azalie i bambusy.
Śliwa czy morela japońska (Prunus mume), które zapowiadają wiosnę, pochodzą z Chin.
Powykrzywiana sosna Thunberga (Pinus thunbergii) reprezentuje nadmorski krajobraz.
Sosna gęstokwiatowa (Pinus densiflora) to roślina z lasów na zboczach wzgórz.
SOSNY ? symbolizują długowieczność i trwałość, można je kształtować w łuki, by przypominały stare.
Morele japońskie mocno się przycina by na grubym gołym pniu wyrastały nowe pędy.
Wiśni (sprowadzonej z gór dla urody kwiatów i czczonej w japońskiej poezji i sztuce) zawsze pozwala się rosnąć w naturalnym kształcie.
NIEZBĘDNE ELEMENTY W KLASYCZNYM OGRODZIE JAPOŃSKIM TO:
- WODA (wnosi do ogrodu życie, ruch; czasem bywa zastąpiona nieregularną plamą jasnego żwiru)
- KAMIEŃ (symbolizuje niezmienność i trwałość przyrody; głazy użyte do dekoracji ogrodu powinny mieć naturalną formę, taki sam kolor i fakturę)
- ROŚLINNOŚĆ (zieleń jest dominująca; kwiaty zastosowane są tylko jako pojedynczy akcent).
OGÓLNE ZASADY DOBORU I KOMPOZYCJI GATUNKÓW DRZEW I KRZEWÓW W OGRODACH JAPOŃSKICH
Najstarsza książka o urządzaniu ogrodów japońskich SAKU-TEI-KI pochodzi z XI w, zawiera zbiór reguł i zasad kompozycji ogrodów oraz niektóre objaśnienia symboliki. Autorem traktatu był Tachibana no Toshitsuna. Ta biblia ogrodników przedstawia zasady kompozycji
i doboru drzew; ich stosowanie, ?przez zadowolenie bóstw czterech stron świata, daje właścicielowi szlachetność, bogactwo, zdrowie i długie życie??:
- na północy czarna skała może być zastąpiona usypanym wzgórzem lub posadzonymi trzema cedrami japońskimi (szydlica japońska) ? Cryptomeria japonica ? Kamakurohiba albo trzema cyprysikami ? Chamaecyparis obtusa ? cyprysik japoński (tępołuskowy), po japońsku Chabohiba Hinoki;
- na zachodzie drogę białego tygrysa może zastąpić 7 sztuk Kajiki: Catalpa ovata ? surmia żółtokwiatowa;
- na wschodzie zamiast strumienia sadzi się 9 sztuk Shidareyanagi
? Salix babylonica ? wierzba babilońska;
- na południu przy stawie (zamiast stawu) należy posadzić 9 sztuk Katsura ? Cercidiphyllum japonicum ? grujecznik japoński (japoński judaszowiec) lub Cercis chinensis ? drzewko judaszowe.
Generalnie w ogrodach:
- na północy ogrodu sadzi się drzewa iglaste (ale nie sosny, bo sosny sadzi się na całym terenie ogrodu);
- na wschodzie sadzi się kwitnące ozdobne wiśnie, kwitnące drzewka owocowe i ich ozdobne odmiany;
- na zachodzie ? drzewa o ozdobnych, barwnych liściach;
- na południu ? drzewa i krzewy o czerwonych liściach;
- na wyspach sadzi się sosny lub wierzby;
- na środku ogrodu nie wolno sadzić: Eridu ? Maackia amurensis
? makia chińska, Sakaki ? Cleyera ochnaceae (brak polskiej nazwy), Cleyera japonica ? klejera japońska, gdyż oznaczałoby to ?cierpienie i nędzę?.
Nie wolno też sadzić drzew na osi drzwi wejściowych, ponieważ ?grozi to próżniactwem właściciela ogrodu?.
Adrian, podaj, proszę źródło cytatu. Bishop
OGRODY JAPOŃSKIE
Na urządzanie ogrodów japońskich wpływ miały wierzenia SHINTO
i buddyjskie poglądy filozoficzne, a szczególnie oddziaływanie mitologii chińskiej SHIJIN-SETSU, według której cztery strony świata miały różne znaczenia i były rządzone przez cztery bóstwa:
- północ GEMBU uosabia mroczny wojownik (czarny rycerz), dlatego na północy ogrodu umieszcza się ciemną skałę ? czarny bazalt. GEMBU jest odpowiedzialny za zimę, może być też symbolizowany w ogrodzie przez górę np. ze źródełkiem (tak jak w ogrodzie we Wrocławiu);
- zachód BYAKKO z mitycznym białym tygrysem, który symbolizuje drogę na zachód. Dlatego w zachodniej części ogrodu powinna być szeroka prosta alejka. BYAKKO jest odpowiedzialny za jesień;
- południe SUJAK z mitycznym czerwonym ptakiem, który symbolizuje ocean. SUJAK jest odpowiedzialny za lato. Symbol SUJAKA to jezioro (staw) w południowej części ogrodu;
- wschód SEIRYU z mitycznym błękitnym smokiem, jest odpowiedzialny za wiosnę, którą symbolizuje rzeka. Dlatego na wschodzie ogrodu winien płynąć strumień mający swe źródło na północy i wpadający do jeziora na południu.
Wielkie ogrody Japonii są ponadczasowe i można je opisywać używając czasu przeszłego jak i teraźniejszego, ponieważ w Japonii starożytne
i stare w pewien sposób w współistnieje i łączy się z nowym.
3 główne komponenty etosu sztuki ogrodowej to:
PORZĄDEK, KONTROLA I POWŚCIĄGLIWOŚĆ
Cechy ogrodu japońskiego:
- mała liczba gatunków sadzonych roślin;
- każdy element ogrodu dobierany jest ze względu na kształtowanie całości;
- niegeometryczność, brak linii prostych, osi i równych rzędów;
- nakaz orientowania omszonych świętych kamieni SABI w ogrodzie tak samo jak w miejscu gdzie je znaleziono;
- grupy kamieni mogą reprezentować naturalny japoński krajobraz gór i klifów;
- w jeziorach i stawach kamienie w kształcie żurawi i żółwi przypominają Mistyczne Wyspy Nieśmiertelnych z chińskich mitów;
- otoczaki z białego kwarcu lub biały piasek od pradawnych czasów używane były do oznaczania miejsc świętych, a w ogrodach ZEN używane są do przedstawiania fal;
- stawy w ogrodach japońskich modelowano tak, by przypominały naturalne, znane odcinki wybrzeża, chmury lub tykwy, lub kształt kaligraficznych wzorów chińskich oznaczających wodę i ducha;
- tam gdzie nie ma wody, odpowiednio ułożone kamienie tworzyły suche kaskady sprawiając wrażenie, że woda właśnie przestała po nich płynąć albo zaraz popłynie;
- rośliny dopełniające kształty kamieni w ogrodzie są przycinane w dokładnie zaokrąglone formy tak, by przypominały góry, chmury
i morskie fale ? tło naturalnego krajobrazu Japonii, a sinusoidalne zarysy sugerowały nieustanny ruch.
Ogród japoński (z wyjątkiem sezonowo kwitnących drzew i krzewów) tak samo wygląda latem jak i zimą.
Kiedy Japończycy wybierają rośliny ogrodowe, kierują się zasadą SHAKKEI ? ?pożyczonej scenerii?, jako najważniejszą. Sadząc mniejsze drzewa na obrzeżach ogrodu, a wyższe w pobliżu środka, tworzą złudzenie przynależności do ogrodu terenów spoza jego granic.
Większość tradycyjnie ulubionych roślin to rośliny miejscowe spotykane w lasach ? sosny, śliwy, wiśnie, klony, kamelie, azalie i bambusy.
Śliwa czy morela japońska (Prunus mume), które zapowiadają wiosnę, pochodzą z Chin.
Powykrzywiana sosna Thunberga (Pinus thunbergii) reprezentuje nadmorski krajobraz.
Sosna gęstokwiatowa (Pinus densiflora) to roślina z lasów na zboczach wzgórz.
SOSNY ? symbolizują długowieczność i trwałość, można je kształtować w łuki, by przypominały stare.
Morele japońskie mocno się przycina by na grubym gołym pniu wyrastały nowe pędy.
Wiśni (sprowadzonej z gór dla urody kwiatów i czczonej w japońskiej poezji i sztuce) zawsze pozwala się rosnąć w naturalnym kształcie.
NIEZBĘDNE ELEMENTY W KLASYCZNYM OGRODZIE JAPOŃSKIM TO:
- WODA (wnosi do ogrodu życie, ruch; czasem bywa zastąpiona nieregularną plamą jasnego żwiru)
- KAMIEŃ (symbolizuje niezmienność i trwałość przyrody; głazy użyte do dekoracji ogrodu powinny mieć naturalną formę, taki sam kolor i fakturę)
- ROŚLINNOŚĆ (zieleń jest dominująca; kwiaty zastosowane są tylko jako pojedynczy akcent).
OGÓLNE ZASADY DOBORU I KOMPOZYCJI GATUNKÓW DRZEW I KRZEWÓW W OGRODACH JAPOŃSKICH
Najstarsza książka o urządzaniu ogrodów japońskich SAKU-TEI-KI pochodzi z XI w, zawiera zbiór reguł i zasad kompozycji ogrodów oraz niektóre objaśnienia symboliki. Autorem traktatu był Tachibana no Toshitsuna. Ta biblia ogrodników przedstawia zasady kompozycji
i doboru drzew; ich stosowanie, ?przez zadowolenie bóstw czterech stron świata, daje właścicielowi szlachetność, bogactwo, zdrowie i długie życie??:
- na północy czarna skała może być zastąpiona usypanym wzgórzem lub posadzonymi trzema cedrami japońskimi (szydlica japońska) ? Cryptomeria japonica ? Kamakurohiba albo trzema cyprysikami ? Chamaecyparis obtusa ? cyprysik japoński (tępołuskowy), po japońsku Chabohiba Hinoki;
- na zachodzie drogę białego tygrysa może zastąpić 7 sztuk Kajiki: Catalpa ovata ? surmia żółtokwiatowa;
- na wschodzie zamiast strumienia sadzi się 9 sztuk Shidareyanagi
? Salix babylonica ? wierzba babilońska;
- na południu przy stawie (zamiast stawu) należy posadzić 9 sztuk Katsura ? Cercidiphyllum japonicum ? grujecznik japoński (japoński judaszowiec) lub Cercis chinensis ? drzewko judaszowe.
Generalnie w ogrodach:
- na północy ogrodu sadzi się drzewa iglaste (ale nie sosny, bo sosny sadzi się na całym terenie ogrodu);
- na wschodzie sadzi się kwitnące ozdobne wiśnie, kwitnące drzewka owocowe i ich ozdobne odmiany;
- na zachodzie ? drzewa o ozdobnych, barwnych liściach;
- na południu ? drzewa i krzewy o czerwonych liściach;
- na wyspach sadzi się sosny lub wierzby;
- na środku ogrodu nie wolno sadzić: Eridu ? Maackia amurensis
? makia chińska, Sakaki ? Cleyera ochnaceae (brak polskiej nazwy), Cleyera japonica ? klejera japońska, gdyż oznaczałoby to ?cierpienie i nędzę?.
Nie wolno też sadzić drzew na osi drzwi wejściowych, ponieważ ?grozi to próżniactwem właściciela ogrodu?.
Adrian, podaj, proszę źródło cytatu. Bishop
- 100krotka
- Przyjaciel Forum - gold
- Posty: 5428
- Od: 2 gru 2008, o 20:11
- Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
- Lokalizacja: Podkarpacie - strefa 6A ;-)))
Re: Feng Shui w ogrodzie
To bardzo ciekawy tekst ale ja sądzę, że Feng Shui jest pojęciem i filozofią bardziej uniwersalną, i nie odnosi się tylko do stylu japońskiego. Raczej sądzę, że zalecana jest zgodność i harmonia z otoczeniem, niezależnie od tego, w jakim miejscu świata zakładamy ogród. Nie jest tak, że harmonię osiągniesz, stosując określone rośliny i określony styl małej architektury...
"Dużo ludzi nie wie, co robić z czasem. Czas nie ma z ludźmi tego kłopotu. " (Magdalena Samozwaniec)
Moje linki - i aktualny
Wizytówka
Moje linki - i aktualny
Wizytówka
Re: Feng Shui w ogrodzie
Feng Shui to ścisłe zasady aranżacji przestrzeni,a nie dopasowywanie twórczości
poetyckiej do starych dworków.Albo się dokładnie trzyma zasad,albo nie ma mowy
o Fenh Shui.Jak dla mnie cała filozofia za trudna.Poza tym to chińszczyzna,nie japońszczyzna czy europejszczyzna.
http://www.integra.boo.pl/fengshui.html
poetyckiej do starych dworków.Albo się dokładnie trzyma zasad,albo nie ma mowy
o Fenh Shui.Jak dla mnie cała filozofia za trudna.Poza tym to chińszczyzna,nie japońszczyzna czy europejszczyzna.
http://www.integra.boo.pl/fengshui.html
- jokaer
- -Moderator Forum-.
- Posty: 7325
- Od: 14 lut 2008, o 08:21
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Pogórze Ciężkowickie 385 m npm; na granicy Małopolski z Podkarpaciem
Re: Feng Shui w ogrodzie
Józef Ignacy Kraszewski (ur. 28 lipca 1812 w Warszawie, zm. 19 marca 1887 w Genewie) ? polski pisarz, publicysta, wydawca, historyk, działacz społeczny i polityczny
Zygmunt Gloger herbu Prus II, pseud. Pruski[1] (ur. 3 listopada 1845 w Tyborach-Kamiance, zm. 16 sierpnia 1910 w Warszawie)[2] ? polski historyk, archeolog, etnograf, folklorysta, krajoznawca.
Mirzan napisał
jeśli mi jeszcze powiesz, że np orientowanie domu na godzinę jedenastą to też poezja,
to zrobię takie oczy
a teraz proszę trochę historii Feng Shui
Historia Fengshui
Feng Shui (wym. Phong Shuei) w dosłownym tłumaczeniu Wiatr i Woda. Oryginalne znaczenie tych dwóch słów to:
Wiatr, którego nie można zobaczyć - niewidzialny
Woda, której nie można dotknąć - nieuchwytna
Feng Shui istnieje tak długo jak istnieje kultura chińska.
Początki były dość prozaiczne i wiązały się z faktem osiedlenia się ludzi na danym terenie.
Dane miejsce zamieszkania było decyzja najczęściej na całe życie, toteż przywiązywali wielką wagę do otoczenia swojego domu.
Z praktycznego punktu widzenia dobry dom to dom osadzony na spokojnym, stabilnym i żyznym gruncie,
wolnym od ryzyka osunięć gruntu, a tym bardziej od trzęsień ziemi; dobrze nasłoneczniony
(umożliwia to nagrzanie frontu domu, sprzyja uprawom); w pobliżu rzek,
które służyło nie tylko nawadnianiu pól, lecz było także doskonałym środkiem transportu,
jednakże dom musiał zachować odpowiednią odległość od rzeki na wypadek powodzi.
Od takich właśnie drobnych spostrzeżeń i uwag Feng Shui powoli rozwijało się
w naukę obejmującą nie tylko ogólne zasady organizacji przestrzennej życia,
ale także zasady zachowania zdrowia, zapewnienia bogactwa,
utrzymywania harmonii w stosunkach między ludźmi (również między człowiekiem a otoczeniem);
od uniwersalnych założeń po najdrobniejsze szczegóły; spisana i uprawiana przez ekspertów-mistrzów.
Jednym z najważniejszych starodawnych tekstów Feng Shui jest "Chińska Księga Rytuałów",
zaś pierwszy prawdziwy podręcznik Feng Shui był autorstwa Yang Yun Sung żyjącego w IX wieku naszej ery.
Swoje zasady Feng Shui odzwierciedlał w kształcie terenu i wód, stąd jego szkołę nazwano później ?Szkołą Form?.
Zasada polegała na przypisaniu poszczególnemu fragmentowi terenu lub całości terenu pewnych skojarzeń,
np. skała przypominająca ranne czy drapieżne zwierzę, jak również teren, na którym źle rosną drzewa czy trawy,
jest złym miejscem do osiedlania sie, ponieważ negatywnie odziaływuje na okolicę i tym samym na dom i jej mieszkańców.
Z kolei harmonijna, spokojna kotlina jest z pewnością lepszym miejscem do zamieszkania.
?Szkoła Kompasu? zaś, opierała się na chińskiej astrologii (budowanie domu zgodnie z położeniem sprzyjającej gwiazdy)
i kierunkach geograficznych (tu w grę wchodzi oświetlenie sloneczne - dom zwrócony ku poludniowi ma więcej ciepła,
aniżeli wystawiony na zimny północ). Szkola ta wyróżnia 8 podstawowych i 24 pośrednie kierunki.
Zygmunt Gloger herbu Prus II, pseud. Pruski[1] (ur. 3 listopada 1845 w Tyborach-Kamiance, zm. 16 sierpnia 1910 w Warszawie)[2] ? polski historyk, archeolog, etnograf, folklorysta, krajoznawca.
Mirzan napisał
nie wiem skąd wziąłeś poezję Mirzanie , ja o niej też nie wspominałama nie dopasowywanie twórczości
poetyckiej do starych dworków
jeśli mi jeszcze powiesz, że np orientowanie domu na godzinę jedenastą to też poezja,
to zrobię takie oczy
a teraz proszę trochę historii Feng Shui
Historia Fengshui
Feng Shui (wym. Phong Shuei) w dosłownym tłumaczeniu Wiatr i Woda. Oryginalne znaczenie tych dwóch słów to:
Wiatr, którego nie można zobaczyć - niewidzialny
Woda, której nie można dotknąć - nieuchwytna
Feng Shui istnieje tak długo jak istnieje kultura chińska.
Początki były dość prozaiczne i wiązały się z faktem osiedlenia się ludzi na danym terenie.
Dane miejsce zamieszkania było decyzja najczęściej na całe życie, toteż przywiązywali wielką wagę do otoczenia swojego domu.
Z praktycznego punktu widzenia dobry dom to dom osadzony na spokojnym, stabilnym i żyznym gruncie,
wolnym od ryzyka osunięć gruntu, a tym bardziej od trzęsień ziemi; dobrze nasłoneczniony
(umożliwia to nagrzanie frontu domu, sprzyja uprawom); w pobliżu rzek,
które służyło nie tylko nawadnianiu pól, lecz było także doskonałym środkiem transportu,
jednakże dom musiał zachować odpowiednią odległość od rzeki na wypadek powodzi.
Od takich właśnie drobnych spostrzeżeń i uwag Feng Shui powoli rozwijało się
w naukę obejmującą nie tylko ogólne zasady organizacji przestrzennej życia,
ale także zasady zachowania zdrowia, zapewnienia bogactwa,
utrzymywania harmonii w stosunkach między ludźmi (również między człowiekiem a otoczeniem);
od uniwersalnych założeń po najdrobniejsze szczegóły; spisana i uprawiana przez ekspertów-mistrzów.
Jednym z najważniejszych starodawnych tekstów Feng Shui jest "Chińska Księga Rytuałów",
zaś pierwszy prawdziwy podręcznik Feng Shui był autorstwa Yang Yun Sung żyjącego w IX wieku naszej ery.
Swoje zasady Feng Shui odzwierciedlał w kształcie terenu i wód, stąd jego szkołę nazwano później ?Szkołą Form?.
Zasada polegała na przypisaniu poszczególnemu fragmentowi terenu lub całości terenu pewnych skojarzeń,
np. skała przypominająca ranne czy drapieżne zwierzę, jak również teren, na którym źle rosną drzewa czy trawy,
jest złym miejscem do osiedlania sie, ponieważ negatywnie odziaływuje na okolicę i tym samym na dom i jej mieszkańców.
Z kolei harmonijna, spokojna kotlina jest z pewnością lepszym miejscem do zamieszkania.
?Szkoła Kompasu? zaś, opierała się na chińskiej astrologii (budowanie domu zgodnie z położeniem sprzyjającej gwiazdy)
i kierunkach geograficznych (tu w grę wchodzi oświetlenie sloneczne - dom zwrócony ku poludniowi ma więcej ciepła,
aniżeli wystawiony na zimny północ). Szkola ta wyróżnia 8 podstawowych i 24 pośrednie kierunki.
Pozdrawiam- Jola Spis treści w uprawie warzyw
----------------------------------------------------
Sprzedam/Kupię/Wymienię Moje krzyżówki Na pohybel zimie
----------------------------------------------------
Sprzedam/Kupię/Wymienię Moje krzyżówki Na pohybel zimie
- jokaer
- -Moderator Forum-.
- Posty: 7325
- Od: 14 lut 2008, o 08:21
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Pogórze Ciężkowickie 385 m npm; na granicy Małopolski z Podkarpaciem
Re: Feng Shui w ogrodzie
zapomniałam wkleić link do strony, z której to skopiowałam, więc wklejam,
bardzo przystępnie i ciekawie napisane i doskonale wyjaśnia podstawy
http://www.chiny.pl/fengshui.php
bardzo przystępnie i ciekawie napisane i doskonale wyjaśnia podstawy
http://www.chiny.pl/fengshui.php
Pozdrawiam- Jola Spis treści w uprawie warzyw
----------------------------------------------------
Sprzedam/Kupię/Wymienię Moje krzyżówki Na pohybel zimie
----------------------------------------------------
Sprzedam/Kupię/Wymienię Moje krzyżówki Na pohybel zimie